Ájurvéda od A do Z

Moudrost starověké kultury, zapsaná do jejich posvátných textů Véd, obsahuje i nauku o zdraví a léčení nemocí, známou pod názvem Ájurvéda. A přestože od těch dob uplynula už celá řada staletí, moderní lékaři zjišťují, že je platná a funkční dodneška. V naší souhrnné a krásně ilustrované publikaci se dozvíte, jak upravit svůj životní styl a jaká cvičení, fyzická i spirituální, zahájit, abyste se buď uzdravili nebo si zdraví zachovali a vylepšili kondici. Poznáte, jaký jste tělesný typ, a podle toho si vyberete ze široké škály potravin, bylin, masáží a meditací. Anne McIntyreová

Cizrna

Cizrna neboli římský hrách patří mezi nejkvalitnější luštěniny. Snižuje hladinu krevního cukru, obnovuje buňky, regeneruje organismus a přispívá ke snížení vysokého cholesterolu. Má vysoký obsah železa (3 krát vyšší než v mase), dále obsahuje hořčík, vápník a zinek. Z vitaminů je pozoruhodný obsah kyseliny panamové, která pomáhá předcházet tvorbě peroxidů, které se podílejí na procesu stárnutí.

Fazole

Fazole obsahují 24- 30 % vysoce kvalitních rostlinných bílkovin. Čím je fazole tmavší, tím má výraznější chuť a její proteiny jsou stravitelnější. Jako u všech luštěnin jsou fazole velmi bohaté na rostlinnou vlákninu. 100 g sušené fazole obsahuje 15 g vlákniny. Je dobrým zdrojem niacinu a kyseliny pantotenové. Tyto látky jsou nepostradatelné pro zdravou a krásnou pokožku. Konzumace fazolí se doporučuje při kožních problémech, jako jsou ekzémy, suchá pokožka, kožní alergie a podobně. Příznivě působní proti vypadávání vlasů a proti lupům.

Filtrovaná voda

Jednou z možností filtrace je tzv. reverzní osmóza. Filtry na bázi této technologie odstraňují bez použití chemie většinu nečistot ve vodě. Membrána reverzní osmózy odstraňuje škodlivé látky jako dusičnany, dusitany, těžké kovy, sírany, chlor, amonné ionty, železo, mangan a jiné, a velmi dobře propouští molekuly vody a kyslíku. Lidské tělo tvoří více než z 70% voda. Chcete-li udělat hodně pro své zdraví, čistá voda je jeden z nejdůležitějších pilířů. Zdroj: http://www.centrumzdraviblansko.cz/stala-nabidka

Jáhly

Jsou velmi dobře stravitelné. Obsahují vysoký podíl minerálů, především železa a křemíku a díky tomu mají pozitivní vliv na zdraví zubů, nehtů a vlasů. Jáhly působí příznivě na srdce a to díky vápníku a hořčíku. Z vitamínů jsou nejvíce zastoupeny vitamíny B1 a B2. Kvůli vysokému obsahu fosforu zase velmi dobře fungují jako antidepresivum a potlačují únavu. Mají zahřívací účinek na organismus a jako jediná obilnina působí v našem organismu zásadotvorně. S jáhly dopravíme do našeho těla velmi mnoho vlákniny.

Kakaové boby

Obsahují více antioxidantů než červené víno, borůvky, granátové jablko a Goji dohromady. Chuť syrového nepraženého kakaa je tou nejčokoládovější. Je to vynikající antidepresivum. Pocit uvolnění se dostavuje velmi rychle. Dochází k rozjasnění očí, myslí a ke zvýšení chuti do života. V syrové podobě si kakaové boby zanechávají nepřeberné množství hodnotných výživových látek.

Karob

Karob neboli svatojánský chléb je vyráběn mletím lusků stromu rohovníku, který se nejvíce pěstuje na Kypru. Karobový prášek je podobný kakaovému. Na rozdíl od kakaa však obsahuje sedmnáctkrát méně tuku a žádný kofein. Karob neobsahuje laktózu a cholesterol. Má vysoký podíl vlákniny a tedy má velmi příznivý vliv na trávení. Obsahuje vitamíny skupiny B, hořčík, draslík, vápník a železo. Díky vysokému obsahu přírodních cukrů je karob velmi sladký avšak účinně reguluje hladinu krevního cukru. Je tedy vhodný pro lidi trpící cukrovkou.

Kopr

Konzumace kopru výrazně povzbuzuje činnost žaludku a střev a tedy pomáhá při problémech s trávením a nadýmáním. První osadníci Ameriky dávali kopr dětem na žvýkání při církevních obřadech pro jeho sedativní účinek. I podle čínské medicíny je kopr označován za mírné sedativum, jelikož umí snížit tepovou frekvenci.

Mák

Mák je výborný zdroj vápníku, obsahuje ho 12 x více než mléko a tedy působí jako prevence proti osteoporóze. Díky vitamínu E má viditelné účinky na kvalitu pleti, nehtů a vlasů. Pomáhá zlepšit spánek a usínání. Obsahuje až 20 % bílkovin. Mák působí proti překyselení organismu.

Medvědí česnek

Je to přírodní antibiotikum a má antibakteriální a antiplísňové schopnosti. Čerstvé nasekané listy mají čistící účinek na ledviny, močový měchýř a stimulují odchod moči.
Medvědí česnek je přírodní antioxidant. Snižuje hladinu krevního cukru, léčí průjmy infekčního původu a čistí krev.
Listy česneku medvědího se sbírají v dubnu a v květnu, někdy i v březnu nebo ještě v červnu a ty se za syrova konzumují. Vzhledem je snadno zaměnitelný s konvalinkou.

Moruše bílá

Moruše je vynikající medové ovoce bohaté na železo, které upadlo do zapomnění. Plody se jí celé, nemají pecky ani tvrdé stonky. Jsou zdrojem okamžité energie, a tedy jsou vhodné při únavě. Zklidňují mysl a zlepšují spánek. Moruše prospívají ledvinám a upravují chudokrevnost. Díky obsahu moranolinu, moruše zpomalují vstřebávání sacharidů a tím pomáhají udržovat hladinu krevního cukru.

Quinoa

Přirozeně bezlepková obilovina pocházející z Jižní Ameriky, kde je konzumována velmi často, tak jako u nás pšenice. Vyznačuje se vysokým obsahem bílkovin, přibližně 23 % a vysokým podílem vlákniny. Je velmi dobře stravitelná a má nízký glykemický index 35. Quinou můžeme koupit ve třech variantách- bílá, červená, černá. Seřazeno od nejméně výrazné po nejvíce výraznou. Výhodou je vysoký podíl železa, hořčíku a vitamínu B2.

Ricotta

Ricotta je nízkotučný sýr, který je bohatý na jednoduché proteiny s vysokou biologickou hodnotou. Je lehce stravitelná a tedy vhodná pro všechny věkové kategorie a zejména výborná potravina pro diabetiky. Obsahuje vitamíny B1, B, B3 a A a minerály jako sodík, draslík a fosfor. Protijed proti mléčným výrobkům- tedy kaseinu a mucinu.

Rýže

Rýže je lehce stravitelná potravina neobsahující lepek a zlepšující stav kůže. Cukry v rýži se uvolňují velmi pomalu a díky tomu má člověk dlouho pocit sytosti. Proteiny v rýži jsou chudé na lysin a tryptofan, dvě esenciální aminokyseliny, které lze doplnit kombinací rýže s luštěninami nebo proteiny ze sójového mléka. Je to kyselotvorná potravina.

Špenát

Špenát představuje cennou zásobárnu vitamínů a minerálních látek. Obsahuje velké množství vitaminu A, zejména betakaroten, vysoce funkční antioxidant, který chrání naše tělo před volnými radikály a zbavuje ho těžkých kovů, tedy hraje významnou roli v prevenci rakoviny a jiných, tzv. civilizačních chorob. Pravidelná konzumace špenátu je doporučována všem, kdo si chtějí zachovat dobrý zrak. Je vhodnou potravinou pro těhotné ženy, díky vysokému obsahu kyseliny listové. Špenát je naše nejcennější listová zelenina. Syrová čerstvá šťáva ze špenátu je jednou z nejvýživnějších potravin pro všechny zažívací a zvláště vylučovací orgány. Je to výborný zdroj chlorofylu.

Tapioka

Tapioka- škrob z kořene Manioku. Surovinu můžete zakoupit jako moučku nebo perličky. Tapioka je výborným zdrojem polysacharidů a tedy zasytí na delší dobu. Obsahuje vápník, fosfor, draslík a hořčík a velmi málo tuků. Je to přirozeně bezlepková potravina.

Tebi

Lahůtkové droždí neboli Tebi je přirozeně bezlepková potravina. Jsou to inaktivované kvasnice, které se nepoužívají jako ty běžné. Obsahují velké množství vitamínů z řady B, což se odráží v kvalitě vlasů, pokožky a nehtů. Významným prvkem je Chrom, který pomáhá udržet hladinu krevního cukru v příznivé hladině. Tato potravina je tedy výborným dochucovadlem pro diabetiky.

Vlašské ořechy

Společně s Para ořechy má Vlašský ořech nejvyšší podíl tuků (62 %). Na druhou stranu je ze všech ořechů nejchudší na sacharidy. Obsahuje také 14 % vysoce kvalitních proteinů, které jsou díky jejich složení nadřazené proteinům z masa. Vlašské ořechy zvyšují fyziologickou reakci během sexuální aktivity mužům i ženám. Ořechy také působí jako přírodní antidepresivum.